Gjør hengeren klar for veien
Før du skal ut på veien med henger bør du gjennomføre en kontroll. Det er like viktig om man kjører en liten åpen henger eller en stor skaphenger.
Hengeren bør kontrolleres daglig. Kontrollene vil kunne avdekke de vanligste feilene en henger kan ha og er like viktig om man kjører en liten åpen henger eller en stor skaphenger.
Tilkoblingen til hengerfeste
Sjekk først at hengeren er riktig tilkoblet på hengerfeste. Kan kontrolleres ved å løfte på draget eller bruke nesehjulet.
Sjekk at sikkerhetswire er koblet riktig til og at den er ikke er skadet eller henger i bakken. Sikkerhetswire er til for å dra på parkeringsbremsen på henger dersom hengeren skulle falle av.
Sjekk at ledningen er korrekt tilkoblet, hel og at den ikke subber i bakken.
Lys
Sjekk alle lys. Bremselys kontrolleres ved å sette en pinne/varseltrekant eller lignende i press mellom sete og bremsepedal. Sett på varsellys og gå så bak og se at alle blinklysene fungerer. På vei bak kan man samtidig kontrollere dekk og felg for skader og ta en visuell kontroll av lufttrykk. Kontroller så blinklys på andre side.
Kontrollér kapell dersom det er en skaphenger. Sjekk også at det ikke ligger snø eller annet på taket.
Sikring av last
Sjekk at lasten er forsvarlig sikret. Lastsikringen skal tåle 100 % av vekten fremover og 50 % av vekten til sidene og bakover. Husk at den tyngste vekten skal ligge over akslingen/hjulene for at kuletrykket (vekten på hengerfestet) skal være riktig. I vognkort på bil og henger er det beskrevet hva som er rett for din ekvipasje, normalt sett mellom 50-80 kg. For høyt kuletrykk kan føre til at bilen blir «baktung», lysene kan blende motgående trafikk, styre- og bremsegenskapene blir vesentlig redusert. Ved for lavt kuletrykk er det en stor fare for at bilen og hengeren blir ustabile, frontlysene får kortere rekkevidde og bremselengden blir lengre.
Sikre lasten riktig. Bruk riktige stropper ift lasten og hengeren. Gode stropper som er CE merket er ikke spesielt dyrere, men er kontrollert og godkjent ihht regelverk. Husk at slitte, solblekete og møkkete stropper mister sine egenskaper og vil i verste fall ikke kunne holde igjen oppgitt vekt.
Kontroll av bremser
Ta en kontroll av bremser dersom tilhenger har det. Det kan ses ved at draget (staget mellom tilhenger og bil) har en gummi «muffe». Bremsene på tilhengeren er såkalt påløpsbrems, dvs at «bremsepedalen» til tilhengeren sitter i muffen. Når denne blir presset inn av vekten til tilhengeren vil bremsene gå på.
Dette kan også testes ved å prøvebremse i lav hastighet, mens en hjelpemann observerer tilhengeren.
Kontroller parkeringsbrems. Dette kontrolleres ved å ha parkeringsbremsen på og kjøre sakte fremover. Man kjenner da at hengeren holder igjen.
Bobil
Bobil har de siste årene økt i popularitet og antall registrerte bobiler i Norge er doblet på ti år. Å kjøre bobil er annerledes enn å kjøre vanlig personbil.