En mann som tar på seg en motorsykkelhanske.

Verneutstyr for MC 

Hvis ulykken først er ute, kan sikkerhetsutstyret redde deg fra alvorlige skader. Varme og vannavvisende klær er også viktig for å unngå å fryse. Kalde motorsyklister har ofte mindre fokus på kjøringen og reaksjonstiden øker.

Dette er utstyret enhver motorsyklist bør ha, for å redusere skaderisikoen. Mens hjelm er lovpålagt sikkerhetsutstyr, er det øvrige utstyret anbefalt. 

Hjelm 

De fleste motorsyklister som blir skadet får hode- eller nakkeskader. Det skal små hastigheter til for at skadene kan bli betydelige. En kollisjon i 50 km/t tilsvarer et fall fra 9,7 meters høyde. Hjelmen opptar store deler av energien i et sammenstøt.

 
Det er påbudt å bruke hjelm for alle som kjører eller er passasjer på motorsykkel i Norge. Dette gjelder også barn eller voksne i sidevogn. Hjelmen skal tilfredsstille internasjonale ECE-krav. (Du finner da et E-merke innsydd i hjelmen.) Hjelmer som er laget til andre formål, som slalåmhjelmer og lignende, er ikke godkjente som motorsykkelhjelm. 


Det viktigste ved valg av hjelm er at du velger en hjelm som sitter godt på og at formen på hjelmen passer ditt hode. Hjelmen skal ikke kunne dras over hodet hvis du tar tak i hjelmen bak og fører den fremover. Hjelmen skal heller ikke kunne beveges fra side til side når hodet holdes stille. 


Normal levetid på en hjelm er mellom 2 og 5 år. Husk også på at hakerem, hakeremsfester og hakeremslås bør skiftes ut med jevne mellomrom. Visir er forbruksvare og må skiftes når det har fått riper. 

Kjøredress 

Skinn er det sterkeste materialet som brukes i kjøredresser, og er fortsatt det beste du kan ha på deg når ulykken først er ute. Ny teknologi i tekstildresser gjør at det også finnes gode alternativ som i tillegg egner seg i vått og kaldt vær. Når det gjelder kjøredresser kan man stort sett regne at pris = kvalitet = sikkerhet. For å gi optimal beskyttelse bør kjøredressen sitte tettest mulig mot kroppen. 


Til varme, tørre dager er skinndress det desidert sikreste valget. Kombiner den med overtrekks-regndress i dårlig vær. Kjører du mest touring, eller til og fra jobb på den kalde årstiden, er en tekstildress å foretrekke. Kevlar er sterkere enn skinn, men er et materiale som ikke egner seg i hele kjøredresser. Årsaken er for stor friksjon mot asfalten. Kevlar kan derimot brukes på utsatte steder som albuer og knær. 

Ryggbeskytter 

Alle motorsyklister bør investere i en ryggbeskytter. De innebygde skinnene i kjøredressene er ikke alltid gode nok. De fleste ryggbeskytterne består av harde plast/kevlar-plater ytterst og med støtdempende og kraftfordelende skum bak. En god beskytter festes med seler og belte, og skal sitte helt inntil ryggen.  

Hansker 

Hansker er viktig beskyttelsesutstyr. I de fleste velt er hendene det første du tar deg for med. God passform er hanskeregel nummer en, fordi lefsete hansker gjør det vanskelig å betjene hendler. Kjørehansker bør være av høykvalitet skinn, helst med forsterkning i håndflaten. 

Hansker med vann/vindtett membran egner seg godt til touring. Det kan være lurt å skaffe seg flere par hansker for forskjellige værforhold, men kjør med så tynne hansker som mulig uten at du fryser på hendene. Tynne hansker gjør underverker for kontrollen med kjøretøyet. 

Støvler 

Fottøyet er også viktig når man kjører motorsykkel. De fleste fotskader på mc oppstår fordi foten klemmes mellom sykkelen og bakken. Bruk så solide støvler som du klarer, men vær oppmerksom på at sportssykler ofte krever smidige sportsstøvler for å betjene pedalene. 

Sålens stivhet på tvers av fotbladet er svært viktig, og ideelt sett kan sålen gjerne være bredere enn foten ved lilletåen. Støvelens yttermateriale bør være solid i ekte skinn/lær. Støvelen kan også gjerne ha stive polstringer over tærne, rundt hælen og på skinnleggen. Støvler med vanntett membran er ideelt ved turkjøring. Ellers finnes det også overtrekkskalosjer i forskjellige varianter.