Advarer mot elmopeder til barna
Mopeder markedsføres som sykler til barn ned i 12-årsalden. – Disse er ulovlige for barn å bruke, og kan være farlige for dem, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.
Den siste tiden har Trygg Trafikks distriktsledere i Agder-fylkene blitt kontaktet av rektorer, foreldre og lærere. De forteller at det dukker opp stadig flere elmopeder på skolene og frykter at ulykker kan skje. Disse elmopedene, «Scootipuff», markedsføres som elsykler for barn ned i 12-årsalderen. De har en vekt opp mot 40 kilo, og motoren har en toppfart på 25 km/t. Kjøretøyene markedsføres med at de er EU-godkjente og godkjente i Norge. Dette stemmer ikke, ifølge Vegdirektoratet. Direktoratet har påpekt at elmopeder er ulovlige å kjøre, med mindre en har fylt 16 år, har mopedførerbeviset, bruker hjelm og har registrert kjøretøyet. – For barn er dette et tungt kjøretøy med høy fart. De kan forårsake store skader ved kollisjoner eller påkjørsler av myke trafikanter. Vi er redd for at foreldrene blir feilinformert og tror at disse elmopedene er et greit framkomstmiddel for barn, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk. Sykler kan brukes på gang- og sykkelveier, og må ikke registreres. Det er heller ikke noe hjelmpåbud på sykkel. – Elmopedene er fine så lenge de brukes lovlig. Men de er definitivt ikke noe barn skal bruke. Det er viktig at foreldre får riktig informasjon om disse kjøretøyene, sier Sandberg. Det finnes elsykler som kan brukes av barn. Her er «motoren betegnet som hjelpemotor, det vil si at den ikke kan drive kjøretøyet alene», skriver Vegdirektoratet. På en elmoped er det motsatt. Der er det hovedsakelig motoren som driver kjøretøyet framover. «Det er visstnok mulig å øke hastigheten opp mot 25 km/t ved kun å «padle» lett rundt med pedalene», skriver Vegdirektoratet.