«Trafikksikker kommune» er en godkjenningsordning utviklet av Trygg Trafikk. Denne ordningen ble presentert under konferansen «På stø kurs?» i Langesund 2. og 3. mars.
Utfordret kommunene
Leder for KS, Gunn Marit Helgesen, er ikke i tvil om at kommunene må ta et stort ansvar for lokal trafikksikkerhet:
– Dette må innebære helhetlig og systematisk forebyggende arbeid på tvers av ulike sektorer. Alle kommuner bør bli godkjent som «trafikker kommune», sa Helgesen fra talerstolen.
Kommuner som ønsker å titulere seg som «trafikksikker kommune» må oppfylle en rekke kriterier. Blant annet må ansvaret for kommunens trafikksikkerhetsarbeid være forankret i kommuneledelsen; hos ordfører og rådmann.
Kommunen må ha en trafikksikkerhetsplan som inneholder både fysiske og holdningsskapende tiltak. Kommunen må tenke bredt og helhetlig rundt trafikksikkerhet for sine innbyggere og ansatte, i barnehager, skoler, i helsetjenesten og kultursektoren.
Et ønsket tiltak
Blant deltakerne på konferansen var kommunene Porsgrunn, Ål og Lardal som jobber for å bli godkjent som «Trafikksikker kommune».
– For oss kom dette som sendt fra himmelen, konstaterte Einar Barosen fra Porsgrunn kommune.
Fra Samferdselsdepartementet i Oslo hadde statssekretær Bård Hoksrud (Frp) tatt turen for å støtte opp om godkjenningsordningen.
– Det er gledelig å få gode tilbakemeldinger. Det viser at «Trafikksikker kommune» er et viktig og etterspurt tiltak, sier seniorrådgiver Harald Heieraas i Trygg Trafikk.
Konferansen i Langesund ble arrangert av fylkeskommunene Telemark, Vestfold og Buskerud. Konferansen hadde rundt 200 deltakere fra Statens vegvesen, fylkeskommunene, kommunene, politiet og øvrige virksomheter som jobber med trafikksikkerhet.