Transportøkonomisk institutt (TØI) har på vegne av Trygg Trafikk nettopp sluttført en evaluering som viser at valgfaget i det store og hele fungerer slik det er tenkt ut fra intensjonen i læreplanen. – Dette er veldig gledelig og resultatene sier mye om kvaliteten på opplæringen elevene får. Det som skjer i timene fungerer, enten det er i klasserommet eller med praktiske læringsøvelser ute. Det er ekstra positivt at dette er en samstemt tilbakemelding fra elevene og lærerne, sier opplæringssjef i Trygg Trafikk, Ragnhild Meisfjord. Trygg ungdom Valgfaget trafikk bidrar til at ungdommer blir bevisste og trygge trafikanter både som fotgjengere, syklister eller framtidige mopedister eller bilister. – Evalueringen viser at faget er med å skape gode holdninger blant en gruppe som ikke er mest kjent for å fokusere på sikkerhet og skaderisiko. Det er derfor viktig for oss at faget fungerer i tråd med formålet, og at det faktisk bidrar til bedre trafikkforståelse blant ungdom, sier Meisfjord. Planlegger scooterlappen På Vadsø ungdomsskole er det cirka 30 elever som tar valgfaget trafikk. Muligheten for å ta trafikalt grunnkurs som en del av valgfaget er en viktig motivasjon. – Jeg tar valgfaget først og fremst fordi jeg kan ta trafikalt grunnkurs så jeg slipper å bruke mange ettermiddager på det senere. Jeg tror vi får mer igjen for det og at vi går mye mer i dybden og lærer mer sier Thea Pleyn, elev i 10. klasse på Vadsø ungdomsskole. Vadsøværingen har planen klar for framtiden. – Planen er å ta lappen for snøscooter neste vinter og deretter lappen for bil. Jeg gleder meg, og jeg tror valgfaget gjør oss mer bevisste på hva som er smart å gjøre og hvilke konsekvenser valgene våre kan ha, sier Pleyn. Mer oppmerksom i trafikken På Ski ungdomskule er Dorina Dreshaj og William Odd Grøstad begge 14 år enige i at faget både er morsomt og viktig. – Jeg synes det er bra å lære om trafikk i tidlig alder siden vi er i trafikken hver dag. Jeg har blitt mer oppmerksom og jeg har lært å løfte blikket for å se meg rundt både på vei og trafikkskilt. I tillegg går jeg aldri ut uten refleks, sier Dreshaj.
Grøstad drømmer om å ta lappen på lett-MC og er opptatt av å lære seg trafikkreglene. – Jeg har blitt mer forsiktig og tar meg selv i at jeg retter på foreldrene mine når vi kjører. Jeg har fått en bedre forståelse for hvordan andre trafikanter tenker og jeg tror valgfag trafikk minker sjansene for å komme i en farlig situasjon. Jeg har fått et annet syn på det å være i trafikken, sier Grøstad. Flere skoler bør tilby faget Selv om valgfaget både er populært og fungerer etter formålet, er det fortsatt langt mellom hver ungdomsskole som faktisk tilbyr det. – Faget er praktisk rettet og det både motiverer og engasjerer ungdommene. I en ellers teoritung skole har dette faget en viktig funksjon. Dessverre er det alt for få skoler som tilbyr det, spesielt i de største byene. På landsbasis er det kun 5 prosent av elevene på ungdomstrinnet som tar faget, sier Meisfjord. For å kunne tilby faget til flere skoler må det også utdannes flere lærere. – Vi mener at skoleeier bør legge til rette for at flere elever skal kunne velge dette faget. Det innebærer at flere lærere må få mulighetene til å videreutdanne seg. Da bør også flere universiteter og høgskoler tilby disse kursene til de lærerne som ønsker det, sier Meisfjord. Trykk her for å lese hele rapporten.