3 livsviktige råd for motorsykkelsesongen
Med 96 drepte og til sammen 596 hardt skadde de siste fem årene er fortsatt motorsyklistene blant de mest risikoutsatte trafikantene i Norge. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Her er 3 råd for en trygg start på motorsykkelsesongen.
– Vi ser en tydelig, langvarig nedgang i ulykker for andre trafikanter, men motorsyklistene henger ikke med i utviklingen. I stedet står ulykkestallene for MC i praksis på stedet hvil, forteller Bård Morten Johansen MC-entusiast og seniorrådgiver i Trygg Trafikk. Den erfarne MC-føreren liker dårlig at ulykkesstatistikken for motorsyklister stadig er så høy. Utforkjøring i sving er den største kilden til ulykker Hele 3 av 4 utforkjøringsulykker på motorsykkel skjer i sving, forteller Johansen. – Dette er faktisk et større problem enn kollisjoner i kryss. Det som gjerne skjer er at du som fører stivner av skrekk når du merker at du ikke behersker svingen. Kommer du inn i en sving der du har mindre kontroll enn du trodde må du slippe gassen. Da mister du motorkraften og dermed svinger sykkelen lettere, råder seniorrådgiveren. 3 livsviktige råd Nå som sesongen er i gang over store deler av lander, er det tre råd Trygg Trafikk vil minne norske MC-entusiaster om:
- Gi deg selv en liten tilnærmingsperiode for å få tilbake godfølelsen.
- Husk at vårslippet medfører spesielle utfordringer.
– Du skal være herre over kjøretøyet. Da handler det mye om å finne tilbake til godfølelsen. Finn den gode sittestillingen, kjør svingene like godt og sørg for at du bremser like godt som du gjorde i fjor. Delta gjerne på kurs, foreslår Johansen. – Det ligger igjen mye sand og stein etter vinteren. På våren skifter også været fort – det må du være forberedt på. Selv i godt vær kan det være glatt i skyggepartier. Vis deg frem, vær synlig, og ikke havn i blindsonen til biler, busser eller lastebiler, fortsetter han. Vår oppfordring til alle trafikanter Råd nummer 3 gjelder alle som møter motorsyklister i trafikken:
- Vær ekstra forutsigbar i møte med motorsyklistene
– De som kjører bil har ofte problemer med å vurdere fart og avstand til motorsykkelen siden den blir litt liten i trafikkbildet. Man tror ofte at motorsykkelen er lenger bort og kommer i lavere fart enn den i praksis gjør. Ikke kjør ut i krysset før du er 100% sikker, avslutter Johansen.