Kriterier og veileder for skolene
Skolen har et viktig ansvar i trafikksikkerhetsarbeidet og har lange tradisjoner med å jobbe med trafikksikkerhet. Det at dette arbeidet blir systematisert og rutinene blir skriftlig nedfelt vil bidra inn i arbeidet mot nullvisjonen.
Bydelen har ingen instruksjonsmyndighet over skolene slik som i kommunen, men det er ønskelig at bydelen oppfordrer skolene til å sette seg inn i kriteriene for å bli en Trafikksikker skole.
Trafikksikkerhet i skolen generelt
- Skolen gir, i samarbeid med FAU, anbefalinger til foresatte om sykling til skolen.
- Skolen har utarbeidet rutiner for å ivareta sikkerheten på turer til fots, på sykkel,
i bil og med kollektivtransport i skolens regi. - Skolen har gode rutiner for at planene blir fulgt av de ansatte.
Trafikkopplæringen i skolen
- Skolen har integrert trafikkopplæring i lokal læreplan/ årsplan i tråd med Kunnskapsløftets kompetansemål..
Samarbeid mellom skole og hjem
- Skolens læreplan for trafikk er årlig tema på foreldremøte.
- Foreldre blir involvert i skolens trafikksikkerhetsarbeid for eksempel
gjennom Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU).
Anerkjennelsen vi fikk ved å bli godkjent som Trafikksikker skole har vært med på å bevisstgjøre skolens ledelse om betydningen av helhetlig trafikksikkerhetsarbeid.
– Rektor Astrid Aase Hodneland, Sunde skole, Stavanger kommune (landets første Trafikksikre skole)
Dokumentasjon
For å bli godkjent må følgende dokumentasjon foreligge elektronisk:
- Skriftlig dokumentasjon på at bydelen har oppfordret skolene til å sette seg inn i
kriteriene for en Trafikksikker skole.
Dokumentasjon sendes til koordinator for Trafikksikker bydel.